Il Gatopardo de l’arquitectura (D.Bravo)

Il Gatopardo de l’arquitectura

David Bravo

 

 

L’arquitectura viu temps incerts i es veu abocada a repensar-se a sí mateixa. Constantment i arreu, els arquitectes ens apleguem al voltant d’interrogants sobre què hem de ser i cap a on hem de tirar. Sembla que l’aturada forçosa ens hagi fet més propensos a compartir reflexions, a exposar els nostres dubtes en veu alta. Es diria que la crisi ens agermana.

Tanmateix, algunes propostes pretesament transformadores segueixen la tàctica lampedussiana de fer que tot canviï perquè tot segueixi igual. Quan es dissipa el caliu de les trobades ocasionals, les pràctiques quotidianes posen cadascú al seu lloc: uns continuen exportant els excessos de la bombolla immobiliària des de despatxos replets de delineants mal pagats; altres segueixen vivint dels rèdits d’un prestigi òbviament immerescut des d’una acadèmia cada cop més mercantil; la gran majoria, silenciosa i soferta, torna a les profunditats de la precarietat.

Aquesta és la crua realitat. Al món de l’arquitectura hi ha molta més filiació que afiliació, molt més nepotisme que germanor. Deia Gramsci que la crisi té lloc quan el que és vell està morint i el que és nou no pot néixer. Doncs el veritable potencial de canvi, que pertany per llei de vida als joves arquitectes, està segrestat. La propera arquitectura no podrà néixer mentre la tenalli un règim que tan aviat li nega l’accés a l’obra pública i la dissuadeix de l’emprenedoria, com la condemna a triar entre l’exili i la precarietat laboral.

Il Gatopardo de la arquitectura

David Bravo

La arquitectura vive tiempos inciertos y se ve abocada a repensarse a sí misma. Constantemente y por todas partes, los arquitectos nos juntamos alrededor de interrogantes sobre lo que debemos ser y hacia dónde hay que tirar. Parece que con el parón forzoso nos hayamos vuelto más propensos a compartir reflexiones, a exponer nuestras dudas en voz alta. Se diría que la crisis nos hermana.

Aun así, algunas propuestas pretendidamente transformadoras siguen la táctica lampedusiana de hacer que todo cambie para que todo siga igual. Cuando se disipa el calor de los encuentros ocasionales, las prácticas cotidianas ponen a cada uno en su sitio: unos continúan exportando los estropicios de la burbuja inmobiliaria desde despachos repletos de delineantes mal pagados; otros siguen viviendo de los réditos de un prestigio obviamente inmerecido desde una academia cada vez más mercantil; la gran mayoría, silenciosa y sufrida, vuelve a las profundidades de la precariedad.

Esta es la cruda realidad. En el mundo de la arquitectura hay mucha más filiación que afiliación, mucho más nepotismo que hermandad. Decía Gramsci que la crisis ocurre cuando lo viejo está muriendo y lo nuevo no puede nacer. Pues el verdadero potencial de cambio, que reside por ley de vida en los jóvenes arquitectos, está secuestrado. La próxima arquitectura no podrá nacer mientras la atenace un régimen que tan pronto le niega el acceso a la obra pública y la disuade de emprender, como la condena a escoger entre el exilio y la precariedad laboral. 

 

 

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